Aktualności
Uczniowie klasy Ia i Ib są niezwykle ciekawi świata, który ich otacza. Najchętniej uczą się przez działanie, zbierając swoje doświadczenie wszystkimi zmysłami. Jednym ze sposobów zaspokojenia ich naturalnej ciekawości są zabawy badawcze i eksperymenty. W ramach innowacji pedagogicznej uczą się obserwować uważnie świat przyrody i podziwiać jego piękno, aby dostrzegać związki przyczynowo- skutkowe zachodzące w przyrodzie.
Dzieci na zajęciach łączą teorię z praktyką, poznają wybrane zjawiska przyrodnicze, które dotyczą najbliższego otoczenia. Aktywnie uczestniczą w grach i zabawach dydaktycznych, wykonują prace plastyczne i techniczne oraz doświadczenia. Wykorzystując aktualną porę roku dzieci poznawały zmienne właściwości śniegu, określały, że śnieg który pada jest miękki, lekki, puszysty, natomiast kiedy ulepimy z niego kulę – jest twardy, ciężki, zimny, mokry.
Następnie dzieci formowały śniegową kulkę i trzymały ją w dłoni. Po chwili kulka zaczęła się topić – powstała z niej woda. W ten prosty sposób poznały dwa stany skupienia wody: stan stały: śnieg i stan ciekły: woda. Kolejnym eksperymentem było sprawdzenie, czy śnieg jest czysty. Badanie próbki wykazało, że zanieczyszczenie środowiska źle wpływa na czystość śniegu. I wreszcie samodzielnie tworzyły sztuczny śnieg z pianki do golenia oraz sody, które przyniosło dzieciom wiele radości. Już wiedzą, że gdy zima spłata nam figla i nie okryje świata białym puchem, zawsze możemy zrobić sobie go sami. Zima to również trudny czas dla ptaków, ale z naszą pomocą przetrwają ją na pewno łatwiej. O skrzydlatych przyjaciołach jak co roku pamiętają nasi uczniowie. Sami zatem przygotowują ptasie smakołyki i uzupełniają nimi karmniki.
Innowacja pedagogiczna „Z przyrodą na ty” to doskonały sposób, by pobudzić dzieci do obserwacji otaczającego świata i stymulować różne ich uzdolnienia i zainteresowania (plastyczne, techniczne) oraz zdolności twórczego myślenia.
A tymczasem…czekamy na wiosnę;-)